INNEHÅLLSFÖRTECKNING:

1. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER

2. ELEKTRONISKA TJÄNSTER PÅ WEBBPLATSEN

3. VILLKOR FÖR INGÅENDE AV KÖPEAVTAL

4. BETALNINGSSÄTT OCH BETALNINGSVILLKOR FÖR PRODUKTEN

5. KOSTNAD, SÄTT OCH TIDPUNKT FÖR LEVERANS AV PRODUKTEN

6. REKLAMATION AV PRODUKTEN

7. FÖRFARANDEN FÖR KLAGOMÅL OCH PRÖVNING UTANFÖR DOMSTOL SAMT REGLER FÖR TILLGÅNG TILL DESSA FÖRFARANDEN

8. ÅNGERRÄTT

9. BESTÄMMELSER OM EKONOMISK VERKSAMHET

10. PRODUKTGRANSKNING

11. SLUTBESTÄMMELSER

12. MODELL FÖR ÅTERKALLELSEFORMULÄR

Webbplatsen www.easyklima.pl värnar om konsumenternas rättigheter. Konsumenten kan inte avstå från de rättigheter som tillkommer honom enligt lagen om konsumenträttigheter. Avtalsbestämmelser som är mindre gynnsamma för konsumenten än bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter ska vara ogiltiga och bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter ska gälla istället. Bestämmelserna i dessa allmänna villkor är därför inte avsedda att utesluta eller begränsa någon av konsumentens rättigheter som de är berättigade till enligt tvingande bestämmelser i lag, och eventuella tvivel ska tolkas till konsumentens fördel. I händelse av bristande överensstämmelse mellan bestämmelserna i dessa villkor och ovan nämnda lagstiftning, ska den senare ha företräde och tillämpas.

1. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER

1.1. Internettjänsten som är tillgänglig på Internetadressen www.easyklima.se drivs av Dip4U AB Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Organisitionsnummer: 559011-4624 DPH: SE559011462401, e-postadress: [email protected], kontakttelefonnummer: +46704229485.

1.2. Dessa allmänna villkor riktar sig till både konsumenter och företag som använder webbplatsen, om inte annat anges i en särskild bestämmelse i de allmänna villkoren.

1.3. Administratören av de personuppgifter som behandlas på Webbplatsen i förhållande till dessa Användarvillkor är Säljaren. Personuppgifter behandlas för de ändamål, under den period och på grundval av de grunder och principer som anges i den integritetspolicy som publiceras på Webbplatsen. Sekretesspolicyn innehåller i synnerhet principerna för administratörens behandling av personuppgifter på webbplatsen, inklusive grunder, syften och varaktighet för behandling av personuppgifter och de registrerades rättigheter, samt information om användningen av cookies och analysverktyg på webbplatsen. Användningen av Webbplatsen, inklusive köp, är frivillig. På samma sätt är det relaterade tillhandahållandet av personuppgifter av Kunden eller Kunden som använder Webbplatsen frivilligt, med förbehåll för de undantag som anges i sekretesspolicyn (ingående av ett avtal och lagstadgade skyldigheter för Säljaren).

1.4. Definitioner: 

1.4.1. BLOGG – Elektronisk tjänst, en onlineblogg tillgänglig på webbplatsen och underhållen av tjänsteleverantören under författarens namn: ”EasyKlima Academy” för alla besökare på webbplatsen.

1.4.2. ARBETSDAG – en dag från måndag till fredag exklusive allmänna helgdagar.

1.4.3. EASYKLIMAPORTFINDER – Elektronisk tjänst, en elektronisk katalog/sökmotor över låg- och högtrycksporten på en personbil, som hjälper dig att själv fylla på köldmedium.

1.4.4. REGISTRERINGSFORMULÄR – ett formulär som finns tillgängligt på Webbplatsen och som gör det möjligt att skapa ett Konto. 

1.4.5. BESTÄLLNINGSFORMULÄR – Elektronisk tjänst, interaktivt formulär tillgängligt på Webbplatsen som gör det möjligt att lägga en Beställning, särskilt genom att lägga Produkter i en elektronisk kundvagn och specificera villkoren i Försäljningsavtalet, inklusive leverans- och betalningsmetod.

1.4.6. KUND – (1) en fysisk person med full juridisk kapacitet, och i fall som föreskrivs i allmänt tillämpliga lagar, även en fysisk person med begränsad juridisk kapacitet; (2) en juridisk person; eller (3) en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, till vilken lagen beviljar juridisk kapacitet – som har ingått eller avser att ingå ett Försäljningsavtal med Säljaren.

1.4.7. CIVILKOD – lagen om civilrätt av den 23 april 1964 (Journal of Laws 1964 nr 16, punkt 93 med ändringar). 

1.4.8. KONTO – Elektronisk tjänst, en uppsättning resurser i Tjänsteleverantörens datakommunikationssystem märkt med ett individuellt namn (inloggning) och lösenord som tillhandahålls av Kunden, där de uppgifter som tillhandahålls av Kunden och information om Beställningar som han/hon lagt på Webbplatsen lagras.

1.4.9. NYHETSBREV – Elektronisk tjänst, en elektronisk distributionstjänst som tillhandahålls av Tjänsteleverantören via e-post, som gör det möjligt för alla Tjänstemottagare som använder den att automatiskt få det cykliska innehållet i successiva utgåvor av ett nyhetsbrev som innehåller information om produkter, nyheter och kampanjer på webbplatsen från Tjänsteleverantören.

1.4.10. PRODUKT – en lös sak som finns tillgänglig på Webbplatsen och som är föremål för ett Försäljningsavtal mellan Kunden och Säljaren.

1.4.11. REGLER – dessa villkor och bestämmelser för Webbplatsen.

1.4.12. WEBBPLATS – Tjänsteleverantörens webbplats som finns tillgänglig på följande internetadress: www.easyklima.se.

1.4.13. SÄLJARE; TJÄNSTELEVERANTÖR – Dip4U AB Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige; Organisitionsnummer: 559011-4624 DPH: SE559011462401, e-postadress: [email protected], telefonnummer till kontaktperson: +46704229485

1.4.14. FÖRSÄLJNINGSAVTAL – det avtal om försäljning av Produkten som ingåtts eller ingås mellan Kunden och Säljaren via Webbplatsen.

1.4.15. ELEKTRONISK TJÄNST – en tjänst som tillhandahålls elektroniskt av Tjänsteleverantören till Kunden via Webbplatsen.

1.4.16. TJÄNSTELEVERANTÖR – (1) en fysisk person med full rättskapacitet, och i de fall som anges i allmänt tillämplig lag, även en fysisk person med begränsad rättskapacitet; (2) en juridisk person; eller (3) en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, till vilken lagen ger rättskapacitet – som använder eller avser att använda den elektroniska tjänsten.

1.4.17. KONSUMENTRÄTTIGHETSLAG – lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter (Journal of Laws 2014 punkt 827 med ändringar).

1.4.18. BESTÄLLA – en viljeförklaring från Kunden som lämnas via Orderformuläret och som syftar direkt till ingåendet av Produktförsäljningsavtalet med Säljaren.

2. ECTRONIC-TJÄNSTER PÅ WEBBPLATSEN

2.1. Följande Elektroniska tjänster är tillgängliga på Webbplatsen: Konto, Beställningsformulär, Nyhetsbrev, Blogg och EasyKlimaPortFinder.

2.1.1. Konto – användningen av ett Konto är möjlig efter att Tjänstemottagaren utför två på varandra följande steg totalt – (1) fyller i Registreringsformuläret, (2) klickar på fältet ”Registrera”. I Registreringsformuläret är det nödvändigt för Tjänstemottagaren att tillhandahålla följande Tjänstemottagardata: e-postadress och lösenord. 

2.1.1.1. Tjänsten Elektroniskt konto tillhandahålls kostnadsfritt under en obestämd tidsperiod. Kunden har möjlighet att, när som helst och utan att ange något skäl, ta bort kontot (säga upp sig från kontot) genom att skicka en lämplig begäran till tjänsteleverantören, särskilt via e-post till: [email protected] eller skriftligen till adressen: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige.

2.1.2 Beställningsformulär – användningen av Beställningsformuläret börjar när Kunden lägger den första Produkten i den elektroniska kundvagnen på Webbplatsen. Beställningen görs efter att Kunden har slutfört totalt två på varandra följande steg – (1) fylla i Beställningsformuläret och (2) klicka på rutan ”Köp och betala” på Webbplatsen efter att ha fyllt i Beställningsformuläret. – Fram till denna punkt är det möjligt att ändra de uppgifter som du själv har angett (för detta ändamål bör du vägledas av de meddelanden som visas och den information som finns tillgänglig på Webbplatsen). I Beställningsformuläret är det nödvändigt för Kunden att tillhandahålla följande uppgifter om Kunden: namn och efternamn/företagsnamn, adress (gata, hus/lägenhetsnummer, postnummer, stad, land), e-postadress, kontakttelefonnummer och uppgifter om Försäljningsavtalet: Produkt(er), kvantitet av Produkt(er), plats och metod för leverans av Produkt(er), betalningsmetod. För Kunder som inte är konsumenter är det också nödvändigt att ange företagsnamn och skatteregistreringsnummer.

2.1.2.1. Tjänsten Elektroniskt beställningsformulär tillhandahålls kostnadsfritt och har en engångskaraktär och avslutas vid tidpunkten för att placera en beställning via den eller vid tidpunkten för tidigare uppsägning av att placera en beställning via den av Kunden.

2.1.3. Nyhetsbrev – att använda nyhetsbrevet är möjligt efter att på fliken ”Nyhetsbrev” på webbplatsen ha angett den e-postadress till vilken den efterföljande utgåvan av nyhetsbrevet ska skickas och klickat på åtgärdsfältet.

2.1.3.1. Den elektroniska tjänsten för nyhetsbrev ska tillhandahållas kostnadsfritt under en obestämd tidsperiod. Kunden har möjlighet att, när som helst och utan att ange något skäl, avregistrera sig från nyhetsbrevet (Newsletter unsubscribe) genom att skicka en relevant begäran till tjänsteleverantören, i synnerhet via e-post till: [email protected] eller skriftligen till adressen: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige.

2.1.4. Blog – Blogg – användning av bloggen är möjlig efter att ha gått in på webbplatsen – bloggen är tillgänglig för alla besökare på webbplatsen utan att behöva tillhandahålla några uppgifter eller utföra några andra åtgärder.

2.1.4.1. Tjänsteleverantören gör det möjligt att lägga till kommentarer under poster på Bloggen. Tjänstemottagarnas kommentarer uttrycker endast deras egen åsikt och utgör inte Tjänsteleverantörens åsikt. Det är förbjudet att lägga in kommentarer som bryter mot reglerna för netikett och innehåller information som är osann eller kan vilseleda andra Tjänstemottagare. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att radera kommentarer som bryter mot ovanstående regler.

2.1.4.2.Tjänsteleverantören följer artikel 14.1 i lagen om tillhandahållande av tjänster med elektroniska medel av den 18 juli 2002 (Journal of Laws 2002 nr 144, punkt 1204 med ändringar) enligt vilken: ”en person som, när den ger tillgång till resurserna i ett IKT-system i syfte att lagra uppgifter av en tjänstemottagare, inte är medveten om uppgifternas olagliga natur eller om den relaterade verksamheten, och som, i händelse av att den mottar officiellt meddelande eller får tillförlitlig kunskap om uppgifternas olagliga natur eller om den relaterade verksamheten, omedelbart förhindrar tillgång till uppgifterna.

2.1.4.3. Användningen av bloggen är kostnadsfri och följer motsvarande flikar på webbplatsen. Bloggen underhålls av Tjänsteleverantören. Kunden har möjlighet att sluta använda bloggen när som helst och utan att ange någon anledning genom att stänga webbläsaren.

2.1.5. EasyKlimaPortFinder – användningen av EasyKlimaPortFinder består i att Kunden går till den panel som syns på Webbplatsens huvudsida och på enskilda produktsidor, där Kunden kan ange Kundens biluppgifter och välja år, märke och modell för bilen.

2.1.5.1. Den elektroniska tjänsten EasyKlimaPortFinder tillhandahålls kostnadsfritt och är av engångskaraktär och upphör vid den tidpunkt då Kunden gör en beställning genom den eller vid den tidpunkt då Kunden tidigare avslutar en beställning genom den.

2.2. Tekniska krav som krävs för att arbeta med det IKT-system som används av Tjänsteleverantören: (1) dator, bärbar dator eller annan multimediaenhet med tillgång till Internet; (2) tillgång till elektronisk post; (3) webbläsare i aktuell version: Mozilla Firefox; Internet Explorer; Opera; Google Chrome; Safari eller Microsoft Edge; (4) rekommenderad minsta skärmupplösning: 1024×768; (5) aktivera cookies och Javascript i webbläsaren.

2.3. Kunden är skyldig att använda Webbplatsen på ett sätt som överensstämmer med lag och god praxis med vederbörlig hänsyn till respekt för personliga rättigheter och upphovsrätt och immateriella rättigheter för Tjänsteleverantören och tredje part. Kunden är skyldig att ange sakligt korrekta uppgifter. Kunden är förbjuden att tillhandahålla olagligt innehåll.

2.4. Tillvägagångssättet för klagomålsförfarandet avseende de elektroniska tjänsterna anges i punkt 2.3. 6 i Reglerna.

3. VILLKOR FÖR INGÅENDE AV ETT FÖRSÄLJNINGSAVTAL

3.1. Ingåendet av Försäljningsavtalet mellan Kunden och Säljaren sker efter att Kunden lagt en Beställning med hjälp av Beställningsformuläret på Webbplatsen i enlighet med punkt 2.1.2 i Villkoren.

3.2. Priset för Produkten som visas på Webbplatsen anges i polska zloty (PLN), amerikanska dollar ($), euro (€), brittiska pund (£), tjeckiska kronor (CZK), Dansk krona (DKK), Ungersk forint (HUF), Svensk krona (SEK) och inkluderar skatter. Kunden informeras om det totala priset, inklusive skatter, för den Produkt som är föremål för Beställningen, samt om leveranskostnader (inklusive transport, leverans och posttjänster) och andra kostnader, och om beloppet för dessa avgifter inte kan fastställas – om skyldigheten att betala dem, på Webbplatsens sidor under Beställningsprocessen, inklusive vid det tillfälle då Kunden uttrycker sin vilja att vara bunden av Försäljningsavtalet.

3.3. Förfarande för ingående av ett Försäljningsavtal på Webbplatsen med hjälp av Beställningsformuläret

3.3.1. Ingåendet av ett Försäljningsavtal mellan Kunden och Säljaren sker efter att Kunden lagt en Beställning på Webbplatsen i enlighet med punkt 2.1.2 i Villkoren. 2.1.2 i de Allmänna Villkoren.

3.3.2. Efter att ha lagt en Order ska Säljaren omedelbart bekräfta mottagandet och samtidigt acceptera Ordern för fullgörande. Säljaren bekräftar mottagandet av Ordern och accepterar den för fullgörande genom att skicka Kunden ett relevant e-postmeddelande till den e-postadress som Kunden angav under Orderplaceringsprocessen, som innehåller åtminstone Säljarens uttalanden om mottagande av Ordern och dess acceptans för fullgörande samt bekräftelse på ingående av Försäljningsavtalet. Så snart Kunden har mottagit ovanstående e-postmeddelande ingås Försäljningsavtalet mellan Kunden och Säljaren.

3.4. Registrering, säkerställande och tillgängliggörande för Kunden av innehållet i det ingångna Försäljningsavtalet sker genom att (1) göra dessa Villkor tillgängliga på Webbplatsens webbplats och (2) skicka Kunden det e-postmeddelande som avses i punkt 3.3.2. i Villkoren. 3.3.2. i Villkoren. Innehållet i Försäljningsavtalet registreras och säkras dessutom i IT-systemet för Säljarens Webbplats.

4. METODER OCH VILLKOR FÖR BETALNING AV PRODUKTEN

4.1. Säljaren ska göra följande betalningsmetoder för Försäljningsavtalet tillgängliga för Kunden:

4.1.1. Betalningssätt – Payson checkout.

5. KOSTNAD, METODER OCH DATUM FÖR LEVERANS AV PRODUKTEN

5.1. Leverans av Produkten är tillgänglig inom Europas territorium.

5.2. Leveransen av Produkten till Kunden är avgiftsbelagd, såvida inte annat anges i Försäljningsavtalet. Produktens leveranskostnader (inklusive transport-, leverans- och postavgifter) anges för Kunden på Webbplatssidorna i informationsfliken om leveranskostnader och under Orderläggningen, inklusive när Kunden uttrycker sin vilja att vara bunden av Försäljningsavtalet.

5.3. Leverans sker vanligtvis inom 2-5 dagar och sker med DHL. Vanligtvis levereras ditt paket till ditt lokala DHL ombud. Om varan är för stor eller för tung för att lämnas hos ombud kan den istället komma att köras ut till dig av DHL eller behöva avhämtas på DHLs terminal. Skulle leveranstid uppstå på beställda varor, meddelas kunden detta via e-post eller telefon.

5.4. Säljaren informerar om att packning och leverans av Produkten sker via Dip4U AB Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige; Organisitionsnummer: 559011-4624; DPH: SE559011462401.

5.5. Tidsfristen för leverans av Produkten till Kunden är upp till 5 arbetsdagar, såvida inte en kortare tidsfrist anges i Produktbeskrivningen eller under Beställningsprocessen. För Produkter med olika leveranstider ska leveranstiden vara den längsta angivna tiden, dock högst 5 Bankdagar. Början av perioden för leverans av Produkten till Kunden beräknas enligt följande:

6. PRODUKTREKLAMATION

6.1. Denna punkt 6 i Villkoren fastställer förfarandet för hantering av klagomål som är gemensamma för alla klagomål som lämnas till Säljaren, i synnerhet klagomål gällande Produkter, Försäljningsavtal, Elektroniska tjänster och andra klagomål relaterade till Säljarens eller Webbplatsens verksamhet.

6.2. Grunden och omfattningen av ansvar anges i allmänt tillämpliga lagar, i synnerhet civillagen, lagen om konsumenträttigheter och lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster av den 18 juli 2002 (Journal of Laws nr 144, punkt 1204 med ändringar).

6.2.1. De detaljerade bestämmelserna om klagomålet om Produkten – en lös egendom – som köpts av Kunden på grundval av försäljningsavtalet som ingåtts med Säljaren fram till den 31. december 2022 ska bestämmas av bestämmelserna i civillagen i den lydelse som gäller fram till den 31. december 2022, i synnerhet artiklarna 556-576 i civillagen. Dessa bestämmelser definierar i synnerhet grunden och omfattningen av säljarens ansvar gentemot kunden om den sålda produkten har ett fysiskt eller juridiskt fel (garanti). Säljaren är skyldig att tillhandahålla Kunden en felfri Produkt. I enlighet med artikel 558 § 1 i civillagen är Säljarens garantiansvar för den Produkt som köpts i enlighet med föregående mening gentemot Kunden som inte är en konsument utesluten.

6.2.2. De detaljerade bestämmelserna om klagomålet på Produkten – en lös sak (inklusive en lös sak med digitala element), dock exklusive en lös sak som endast fungerar som bärare av digitalt innehåll – som köpts av Kunden på grundval av försäljningsavtalet som ingåtts med Säljaren från den 1 januari 2023 ska fastställas enligt bestämmelserna i Consumer Rights Act som gäller från den 1 januari 2023, i synnerhet artiklarna 43a – 43g i Consumer Rights Act. Dessa bestämmelser bestämmer i synnerhet grunden och omfattningen av Säljarens ansvar gentemot konsumenten om Produkten inte överensstämmer med Försäljningsavtalet

6.2.3. Detaljerade bestämmelser om reklamation av en Produkt – digitalt innehåll eller tjänst eller en lös sak som endast fungerar som bärare av digitalt innehåll – som köpts av Kunden på grundval av ett försäljningsavtal som ingåtts med Säljaren den 1 januari 2023 eller före detta datum, om leveransen av en sådan Produkt skulle ske eller skedde efter detta datum anges i bestämmelserna i konsumenträttslagen i den lydelse som gäller den 1 januari 2023, i synnerhet artiklarna 43h – 43q i konsumenträttslagen. Dessa bestämmelser fastställer i synnerhet grunden och omfattningen av Säljarens ansvar gentemot konsumenten i händelse av att Produkten inte överensstämmer med Försäljningsavtalet.

6.3. Ett klagomål kan göras, till exempel:

6.3.1. skriftligen till adressen: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige.

6.3.2. i elektronisk form via e-post till: [email protected].

6.4. Sändning eller retur av Produkten inom ramen för ett klagomål kan ske på adressen: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige.

6.5. Det rekommenderas att i beskrivningen av klagomålet ange: (1) information och omständigheter som rör föremålet för klagomålet, i synnerhet typ och datum för förekomsten av oegentligheten eller bristande överensstämmelse med avtalet; (2) kravet på hur klagomålet ska bringas i överensstämmelse med avtalet eller förklaringen om prisavdrag eller tillbakadragande från avtalet eller något annat krav; och (3) kontaktuppgifter till klaganden – detta kommer att underlätta och påskynda handläggningen av klagomålet. De krav som anges i föregående mening är endast i form av en rekommendation och påverkar inte effektiviteten av klagomål som lämnas in utan den rekommenderade beskrivningen av klagomålet.

6.6. Om de kontaktuppgifter som lämnats av den klagande ändras under klagomålshanteringen, är den klagande skyldig att meddela Säljaren.

6.7. Den klagande kan till klagomålet bifoga bevis (t.ex. foton, dokument eller Produkten) relaterade till föremålet för klagomålet. Säljaren kan också begära att den klagande tillhandahåller ytterligare information eller skickar bevis (t.ex. foton) om det underlättar och påskyndar Säljarens hantering av klagomålet.

6.8. Säljaren ska svara på klagomålet omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från dagen för dess mottagande.

7. UTOMRÄTTSLIGA SÄTT ATT HANTERA KLAGOMÅL OCH ANSPRÅK, OCH REGLER FÖR TILLGÅNG TILL DESSA FÖRFARANDEN

7.1. Detaljerad information om möjligheten för Kunden som är en konsument att använda utomrättsliga sätt att hantera klagomål och driva anspråk, samt regler för tillgång till dessa förfaranden finns på webbplatsen för Office of Competition and Consumer Protection på: https://uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php.

7.2.Det finns också en kontaktpunkt hos ordföranden för kontoret för konkurrens och konsumentskydd (telefon: 22 55 60 333, e-post: [email protected] eller skriftlig adress: Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-030 Warszawa), vars uppgift bl.a. är att bistå konsumenter i frågor som rör utomrättslig reglering av konsumenttvister.

7.3. Konsumenten har följande exempel på förfaranden för klagomål och prövning utanför domstol: (1) en begäran om tvistlösning till en permanent konsumentdomstol (för mer information, se: http://www.spsk.wiih.org.pl/); (2) en begäran om tvistlösning utanför domstol till en provinsiell inspektör vid handelsinspektionen (för mer information, se webbplatsen för den inspektör som har jurisdiktion över säljarens affärsställe); och (3) hjälp från en konsumentombudsman i ett län (kommun) eller en social organisation vars lagstadgade uppgifter omfattar konsumentskydd (t.ex. Federation of Consumers, Association of Polish Consumers). Rådgivning ges bl.a. via e-post till [email protected] och via konsumenthjälplinjen 801 440 220 (hjälplinjen är öppen vardagar från kl. 08.00 till kl. 18.00, samtalsavgift enligt operatörens taxa).

7.4. En plattform för tvistlösning online mellan konsumenter och näringsidkare på EU-nivå (ODR-plattform) finns på http://ec.europa.eu/consumers/odr. ODR-plattformen är en interaktiv

och flerspråkig webbplats med en enda kontaktpunkt för konsumenter och näringsidkare som vill lösa en tvist utanför domstol om avtalsförpliktelser som följer av ett onlineförsäljnings- eller tjänsteavtal (för mer information, se webbplatsen för själva plattformen eller webbadressen till Office of Competition and Consumer Protection: https://uokik.gov.pl/spory_konsumenckie_faq_platforma_odr.php).

8. ÅNGERRÄTT

8.1. En konsument som har ingått ett distansavtal får inom 14 kalenderdagar frånträda avtalet utan att ange något skäl och utan att ådra sig några kostnader, med undantag för de kostnader som anges i punkt. 8.8 i de allmänna avtalsvillkoren. Att sända förklaringen före tidsfristens utgång är tillräckligt för att uppfylla den. Ångerförklaringen kan t.ex. lämnas

8.1.1. skriftligen till adressen: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige.

8.1.2. i elektronisk form via e-post till: [email protected].

8.2. Retur av Produkten – lösöre (inklusive lösöre med digitala element) inom ramen för frånträdande av avtalet kan ske till adressen: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige.

8.3. Ett exempel på ångerblankett ingår i bilaga nr 2 till lagen om konsumenträttigheter och finns dessutom tillgänglig i punkt. 12 i föreskrifterna. Konsumenten kan använda formuläret, men det är inte obligatoriskt.

8.4. Ångerfristen för avtalet ska börja löpa:

8.4.1. för ett avtal där säljaren levererar produkten och är skyldig att överföra äganderätten – från det att konsumenten eller en av konsumenten angiven tredje part, annan än transportören, tar produkten i besittning, och i händelse av ett avtal som: (1) omfattar flera Produkter som levereras separat, i partier eller i delar – från det att den sista Produkten, partiet eller delen tas i besittning eller (2) består i regelbunden leverans av Produkter under en bestämd period – från det att den första Produkten tas i besittning;

8.4.2. för andra avtal – från dagen för avtalets ingående.

8.5. Vid frånträdande av ett distansavtal ska avtalet anses inte ha ingåtts.

8.6. Produkter – lös egendom, inklusive lös egendom med digitala element:

8.6.1. Säljaren ska vara skyldig att omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från dagen för mottagandet av konsumentens ångerförklaring, återbetala konsumenten alla betalningar som gjorts av konsumenten, inklusive kostnaderna för leverans av Produkten – lös egendom, inklusive lös egendom med digitala element (med undantag för extra kostnader till följd av den leveransmetod som konsumenten valt annan än den billigaste vanliga leveransmetoden som finns tillgänglig på webbplatsen). Säljaren ska återbetala betalningen med samma betalningsmetod som konsumenten använde, såvida inte konsumenten uttryckligen har samtyckt till en annan återbetalningsmetod som inte medför några kostnader för konsumenten. När det gäller Produkter – lösa saker (inklusive lösa saker med digitala element) – om Säljaren inte har erbjudit sig att själv hämta Produkten från konsumenten, får Säljaren hålla inne återbetalningen av den betalning som mottagits från konsumenten tills den har fått tillbaka Produkten eller konsumenten har lämnat bevis på att den har returnerats, beroende på vilken händelse som inträffar först.

8.6.2. När det gäller Produkter – lösa saker (inklusive lösa saker med digitala element) – är konsumenten skyldig att omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från den dag då han eller hon frånträdde avtalet, returnera Produkten till Säljaren eller överlämna den till en person som Säljaren har bemyndigat att hämta den, såvida inte Säljaren har erbjudit sig att själv hämta Produkten. Det är tillräckligt att skicka tillbaka Produkten före tidsfristens utgång.

8.6.3. Konsumenten ska vara ansvarig för eventuell värdeminskning av Produkten – en mobil enhet (inklusive en mobil enhet med digitala element) – till följd av användning av Produkten utöver vad som är nödvändigt för att fastställa Produktens art, egenskaper och funktion.

8.7. Produkter – digitalt innehåll eller digitala tjänster:

8.7.1. Vid frånträdande av ett avtal om tillhandahållande av en produkt – digitalt innehåll eller digital tjänst – får säljaren, från och med dagen för mottagandet av konsumentens meddelande om frånträdande, inte använda annat innehåll än personuppgifter som tillhandahålls eller skapas av konsumenten under användningen av den produkt – digitalt innehåll eller digital tjänst – som tillhandahålls av säljaren, med undantag för innehåll som: (1) endast är användbart i samband med det digitala innehåll eller den digitala tjänst som utgjorde föremålet för avtalet; (2) uteslutande avser konsumentens aktivitet under användningen av det digitala innehåll eller den digitala tjänst som tillhandahålls av säljaren; (3) har kombinerats av näringsidkaren med andra uppgifter och inte kan extraheras från dem eller endast kan extraheras med oproportionerlig ansträngning; (4) har producerats av konsumenten gemensamt med andra konsumenter som fortfarande kan använda dem. Med undantag för de fall som avses i (1)-(3) ovan ska säljaren, på konsumentens begäran, göra annat innehåll än personuppgifter tillgängligt för konsumenten som har tillhandahållits eller skapats av konsumenten i samband med användningen av det digitala innehåll eller den digitala tjänst som tillhandahålls av säljaren. I händelse av frånträde får säljaren hindra konsumenten från ytterligare användning av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten, särskilt genom att hindra konsumenten från att få tillgång till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten eller genom att blockera användarkontot, vilket inte ska påverka de rättigheter för konsumenten som avses i föregående mening. Konsumenten ska ha rätt att kostnadsfritt återfå det digitala innehållet

digitala innehållet från Säljaren kostnadsfritt, utan hinder från Säljaren, inom rimlig tid och i ett allmänt använt maskinläsbart format.

8.7.2. Vid frånträdande av avtalet om tillhandahållande av en Produkt – digitalt innehåll eller digital tjänst, ska konsumenten vara skyldig att sluta använda det digitala innehållet eller den digitala tjänsten och göra det tillgängligt för tredje part.

8.8. Möjliga kostnader i samband med konsumentens frånträde, som konsumenten är skyldig att bära:

8.8.1. När det gäller Produkter – lösa saker (inklusive lösa saker med digitala element) – om konsumenten har valt en annan leveransmetod för Produkten än den billigaste vanliga leveransmetoden som finns tillgänglig på Webbplatsen, ska Säljaren inte vara skyldig att ersätta konsumenten för de extra kostnader som konsumenten ådragit sig.

8.8.2. För Produkter – lösa saker (inklusive lösa saker med digitala element) – ska konsumenten bära de direkta kostnaderna för att returnera Produkten.

8.8.3. När det gäller en Produkt – tjänst, vars utförande – på uttrycklig begäran av konsumenten – har påbörjats före utgången av ångerfristen, ska den konsument som utövar ångerrätten efter att ha gjort en sådan begäran, vara skyldig att betala för de tjänster som utförts fram till ångerfristen. Det belopp som ska betalas ska beräknas i proportion till vad som har tillhandahållits, med beaktande av det pris eller den ersättning som avtalats i avtalet. Om priset eller ersättningen är för hög, skall grunden för beräkning av detta belopp vara marknadsvärdet av den utförda prestationen.

8.9. Konsumenten har inte rätt att frånträda ett distansavtal med avseende på avtal:

8.9.1. (1) för tillhandahållande av tjänster för vilka konsumenten är skyldig att betala priset, om säljaren har utfört tjänsten i sin helhet med uttryckligt och föregående samtycke från konsumenten, som före säljarens tillhandahållande av tjänsten har informerats om att han efter säljarens tillhandahållande av tjänsten kommer att förlora sin ångerrätt och har bekräftat detta; (2) där priset eller ersättningen beror på fluktuationer på finansmarknaden som säljaren inte utövar kontroll över, och som kan inträffa före utgången av tidsfristen för ångerrätt; (3) där föremålet för prestationen är en Produkt – en lös sak (inklusive en lös sak med digitala element) – som inte är prefabricerad, tillverkad enligt konsumentens specifikationer eller avsedd att tillgodose hans/hennes individuella behov; (4) där föremålet för prestationen är en Produkt – en lös sak (inklusive en lös sak med digitala element) – som snabbt försämras eller har en kort hållbarhetstid; (5) där föremålet för prestationen är en produkt – en lös sak (inklusive en lös sak med digitala element) – som levereras i förseglad förpackning som av hälso- eller hygienskäl inte kan returneras efter öppning, om förpackningen har öppnats efter leverans; (6) där föremålet för prestationen är produkter – lösa saker (inklusive lösa saker med digitala element) – som efter leverans på grund av sin natur oskiljaktigt kombineras med andra lösa saker, inklusive lösa saker med digitala element; (7) där föremålet för prestationen är alkoholhaltiga drycker, vars pris har överenskommits vid ingåendet av försäljningsavtalet, vars leverans endast kan ske efter 30 dagar och vars värde beror på fluktuationer på marknaden, över vilka säljaren inte har någon kontroll; (8) där konsumenten uttryckligen begärt att säljaren ska komma till honom/henne för att utföra brådskande reparation eller underhåll; om säljaren dessutom tillhandahåller andra tjänster än de som konsumenten begärt, eller levererar produkter – lös egendom (inklusive lös egendom med digitala element) -, andra än reservdelar som är nödvändiga för att utföra reparation eller underhåll, har konsumenten rätt att dra sig ur avtalet med avseende på ytterligare tjänster eller produkter; (9) där föremålet för leveransen är en ljud- eller bildupptagning eller datorprogramvara som levereras i förseglad förpackning om förpackningen öppnas efter leverans; (10) för leverans av tidningar, tidskrifter eller tidskrifter, med undantag för prenumerationsavtal; (11) som ingås genom en offentlig auktion; (12) för tillhandahållande av boende, annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrning, catering, tjänster relaterade till fritid, underhållning, sport eller kulturella evenemang, om avtalet specificerar datumet eller perioden för tjänsten; (13) för tillhandahållande av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium för vilket konsumenten är skyldig att betala priset, om säljaren har påbörjat utförandet med uttryckligt och föregående samtycke från konsumenten, som innan tjänsten tillhandahålls av säljaren har informerats om att han kommer att förlora sin ångerrätt efter att säljaren har utfört tjänsten och har bekräftat den, och säljaren har gett konsumenten den bekräftelse som avses i art. 15 (1) och (2) eller artikel 21 (1) i lagen om konsumenträttigheter; (14) för tillhandahållande av tjänster för vilka konsumenten är skyldig att betala priset i fall där konsumenten uttryckligen har begärt att säljaren ska komma till konsumentens hem för reparation och tjänsten redan har utförts i sin helhet med uttryckligt och föregående samtycke från konsumenten.

8.10. Bestämmelserna i detta avsnitt 8. i Villkoren om konsumenten ska tillämpas från och med den 1 januari 2021 och för avtal som ingås från och med detta datum även på Kunden eller Kunden som är en fysisk person som ingår ett avtal som är direkt relaterat till hans/hennes affärsverksamhet, när det följer av innehållet i detta avtal att det inte har en professionell karaktär för denna person, vilket särskilt beror på ämnet för hans/hennes affärsverksamhet, tillgängliggjort på grundval av bestämmelserna i Centralregistret och information om affärsverksamhet.

9. BESTÄMMELSER OM ENTREPRENÖRER

9.1. Denna punkt 9 i Villkoren och alla bestämmelser i den riktar sig till och är därmed bindande endast för en Kund eller Tjänstemottagare som inte är en konsument, och från och med den 1 januari 2021 och för avtal som ingås från det datumet, som inte också är en fysisk person som ingår ett avtal med direkt anknytning till hans/hennes

affärsverksamhet, när det följer av innehållet i detta avtal att det inte har en professionell karaktär för denna person, särskilt till följd av ämnet för hans / hennes affärsverksamhet, som gjorts tillgänglig på grundval av bestämmelserna i det centrala registret och information om affärsverksamhet.

9.2. Säljaren ska ha rätt att frånträda Försäljningsavtalet inom 14 kalenderdagar från dagen för dess ingående. Återkallande av Försäljningsavtalet i detta fall kan ske utan att ange någon anledning och ger inte upphov till några krav från Kunden mot Säljaren.

9.3. Säljarens ansvar enligt garantin för Produkten eller Produktens bristande överensstämmelse med Försäljningsavtalet ska uteslutas.

9.4. Säljaren skall besvara klagomålet inom 30 kalenderdagar från dagen för dess mottagande.

9.5. Säljaren har rätt att begränsa de tillgängliga betalningsmetoderna, inklusive att kräva förskottsbetalning helt eller delvis, oavsett vilken betalningsmetod som valts av Kunden och det faktum att ett Försäljningsavtal ingås.

9.6. Tjänsteleverantören kan säga upp avtalet om tillhandahållande av Elektroniska Tjänster med omedelbar verkan och utan att ange skäl genom att skicka ett relevant meddelande till Kunden.

9.7. Tjänsteleverantörens/Säljarens ansvar gentemot Kunden/Klienten, oberoende av dess rättsliga grund, är begränsat – både inom ramen för ett enskilt krav och för alla krav totalt – till beloppet av det betalda priset och leveranskostnaderna enligt Försäljningsavtalet, men inte mer än till beloppet av ett tusen PLN. Den begränsning av beloppet som avses i föregående mening ska gälla för alla anspråk som Kunden/Klienten gör mot Tjänsteleverantören/Säljaren, inklusive i händelse av avsaknad av ett Försäljningsavtal eller inte relaterat till ett Försäljningsavtal. Tjänsteleverantören/Säljaren skall endast vara ansvarig gentemot Tjänstemottagaren/Kunden för typiska skador som kunde förutses vid tidpunkten för avtalets ingående och skall inte vara ansvarig för utebliven vinst. Säljaren är inte heller ansvarig för eventuella förseningar i transporten av försändelsen.

9.8. Alla tvister som uppstår mellan Säljaren/Tjänsteleverantören och Kunden/Kunden skall hänskjutas till den domstol som har jurisdiktion över Säljarens/Tjänsteleverantörens säte.

10. SLUTBESTÄMMELSER

10.1. Säljaren gör det möjligt för sina Kunder att utfärda och få tillgång till åsikter om Produkter och Webbplatsen enligt de villkor som anges i detta avsnitt av Villkoren.

10.2. Kunden kan lämna ett yttrande genom att använda ett formulär för att lägga till ett yttrande om en Produkt eller en Webbplats. Detta formulär kan göras tillgängligt direkt på Webbplatsen (inklusive via en extern widget) eller kan göras tillgängligt via en individuell länk som Kunden får efter köpet till den e-postadress som Kunden har angett. När Kunden lägger till en åsikt kan Kunden också lägga till ett grafiskt betyg eller en bild av Produkten – om ett sådant alternativ är tillgängligt i åsiktsformuläret.

10.3. Ett yttrande om en Produkt kan endast utfärdas för de Produkter som faktiskt köpts på Säljarens webbplats och av den Kund som köpte den Produkt som granskas. Det är förbjudet att ingå fiktiva eller falska försäljningsavtal i syfte att utfärda ett utlåtande om en Produkt. Ett utlåtande på Webbplatsen kan utfärdas av en person som är Kund på Webbplatsen.

10.4. Att lägga till ett yttrande av Kunder får inte användas för olagliga aktiviteter, i synnerhet för aktiviteter som utgör en handling av illojal konkurrens eller aktiviteter som kränker personliga rättigheter, immateriella rättigheter eller andra rättigheter för Säljaren eller tredje part. När Kunden lägger till ett yttrande är Kunden skyldig att agera i enlighet med lagen, dessa Villkor och god moral.

10.5. Åsikter kan göras tillgängliga direkt på Webbplatsen (t.ex. bredvid en viss Produkt) eller i en extern opinionsinsamlingstjänst som Säljaren samarbetar med och till vilken den är länkad på Webbplatsen (inklusive genom en extern widget placerad på Webbplatsen).

10.6. Säljaren ska säkerställa att de publicerade åsikterna om Produkterna kommer från dess Kunder som har köpt Produkten. För detta ändamål ska Säljaren vidta följande åtgärder för att verifiera att recensionerna kommer från dess Kunder:

10.6.1. Publiceringen av ett yttrande som utfärdats med hjälp av det formulär som finns tillgängligt direkt på Webbplatsen kräver förhandsverifiering av Tjänsteleverantören. Verifieringen består i att kontrollera att ett yttrande överensstämmer med dessa Villkor, i synnerhet att kontrollera om personen som ger ett yttrande är en Webbplatskund – i detta fall kontrollerar Säljaren om personen har gjort ett köp på Webbplatsen, och när det gäller ett yttrande om en Produkt, kontrollerar dessutom om personen har köpt den Produkt som granskas. Kontrollen ska ske utan onödigt dröjsmål.

10.6.2. Säljaren skickar sina Kunder (inklusive via en extern feedbacktjänst som den samarbetar med) en individuell länk till den e-postadress som Kunden angav vid köptillfället – på detta sätt ges åtkomst till feedbackformuläret endast till den Kund som köpte Produkten på Webbplatsen.

10.6.3. I händelse av tvivel från Säljaren eller invändningar riktade till Säljaren av andra Kunder eller tredje part om huruvida ett visst yttrande kommer från en Kund eller om en viss Kund köpt en viss Produkt, förbehåller sig Säljaren rätten att kontakta författaren till yttrandet för att klargöra och bekräfta att han/hon faktiskt är en Kund på Webbplatsen eller att han/hon köpt den granskade Produkten.

10.7. Alla kommentarer, överklaganden mot verifieringen av ett yttrande eller invändningar om huruvida ett visst yttrande kommer från en Kund eller om en viss Kund har köpt en viss Produkt kan lämnas in på ett sätt som är analogt med klagomålsförfarandet som anges i avsnitt 6 i Villkoren.

10.8. Säljaren placerar inte eller ger någon annan person i uppdrag att placera falska åsikter eller rekommendationer från Kunderna och förvränger inte Kundernas åsikter eller rekommendationer i syfte att marknadsföra sina Produkter. Säljaren tillhandahåller både positiva och negativa recensioner. Säljaren tillhandahåller inte sponsrade åsikter.

11. SLUTBESTÄMMELSER

11.1. Avtal som ingås via Webbplatsen ska ingås på det polska språket.

11.2. Ändring av de allmänna villkoren:

11.2.1. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att ändra Villkoren av viktiga skäl, t.ex.: ändringar i lagstiftningen, ändringar i betalnings- och leveransmetoder – i den utsträckning som dessa ändringar påverkar genomförandet av bestämmelserna i dessa Villkor.

11.2.2. Vid ingående av löpande avtal på grundval av dessa Villkor (t.ex. tillhandahållande av elektroniska tjänster – Konto) ska de ändrade Villkoren vara bindande för Kunden om kraven i artikel 384 och 384[1] i civillagen har uppfyllts, dvs. Kunden har korrekt underrättats om ändringarna och har inte sagt upp avtalet inom 15 kalenderdagar från dagen för underrättelsen. Om ändringen av de allmänna villkoren resulterar i införandet av nya avgifter eller en ökning av de nuvarande avgifterna, har kunden rätt att frånträda avtalet.

11.2.3. I händelse av ingående av avtal av annan karaktär än löpande avtal (t.ex. Försäljningsavtal) på grundval av dessa Villkor, ska ändringarna i Villkoren inte på något sätt påverka Tjänstemottagarnas/Kundernas förvärvade rättigheter före ikraftträdandet av ändringarna i Villkoren, i synnerhet ska ändringarna i Villkoren inte påverka de Order som redan lagts eller lagts och de Försäljningsavtal som ingåtts, verkställts eller fullgjorts.

11.3. Frågor som inte omfattas av dessa Villkor ska regleras av allmänt tillämpliga bestämmelser i polsk lag, i synnerhet: Civil Code; lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster av den 18 juli 2002 (Journal of Laws 2002 nr 144, punkt 1204 med ändringar); lagen om konsumenträttigheter; och andra relevanta bestämmelser i universellt tillämplig lag.

11.4. Dessa Allmänna villkor utesluter inte de bestämmelser som är tillämpliga i det land där konsumenten som ingår ett avtal med Tjänsteleverantören/Säljaren har sin vanliga vistelseort och som inte kan uteslutas genom avtal. Tjänsteleverantören/Säljaren skall i sådant fall garantera konsumenten det skydd som tillkommer honom/henne på grundval av de bestämmelser som inte kan uteslutas genom avtal.

12. MODELL FÖR ÅNGERBLANKETT (BILAGA NR 2 TILL LAGEN OM KONSUMENTRÄTTIGHETER)

Modell för ångerblankett (denna blankett måste fyllas i och returneras endast om du vill frånträda avtalet)

– Adressat: 

Dip4U AB Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige, easyklima.se, [email protected]

– Jag/vi() meddelar härmed() att jag/vi frånträder avtalet om försäljning av följande varor() avtalet om leverans av följande varor() avtalet om utförande av följande varor()/tillhandahållande av följande tjänster()

– Datum för ingående av avtalet()/datum för mottagande()

– Konsumentens/konsumenternas fullständiga namn

– Konsumentens/konsumenternas adress

– Konsumentens underskrift (endast om detta formulär skickas på papper)

– Datum

(*) Stryk det som inte är tillämpligt.

Inställningar för kakor

Du kan acceptera, justera eller avvisa användningen av alla cookies och liknande tekniker. Du kan göra detaljerade val med hjälp av alternativen nedan. Du kan när som helst ändra dina inställningar.