Internettjänsten som är tillgänglig på www.easyklima.se drivs av Dip4U AB Fjärrviksvägen 6
65350 Karlstad Sverige, Organisitionsnummer: 559011-4624 ; DPH: SE559011462401; e-postadress: [email protected].

1. REKLAMATION AV PRODUKT

1.2. Säljaren är skyldig att leverera en felfri Produkt till Kunden.

1.3. Ett klagomål kan lämnas in av kunden:

  • skriftligen till följande adress: Dip4U AB Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad, Sverige
  • elektroniskt via e-post till: [email protected]

1.5. Säljaren ska svara på Kundens klagomål omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från dagen för dess inlämnande. Om Kunden, som är konsument, vid utövandet av garantirättigheterna krävt utbyte av varan eller åtgärdande av felet eller lämnat en förklaring om prisreduktion, med angivande av det belopp med vilket priset ska reduceras, och Säljaren inte har svarat på detta krav inom 14 kalenderdagar, ska det anses att kravet var berättigat.

1.6. Kunden som utövar sina garantirättigheter är skyldig att leverera den defekta Produkten till adressen: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad. När det gäller en Kund som är konsument skall kostnaden för leverans av Produkten bäras av Säljaren. Om leverans av Produkten av Kunden som är konsument skulle vara för svår på grund av Produktens typ eller det sätt på vilket den är installerad, är Kunden skyldig att göra Produkten tillgänglig för Säljaren på den plats där Produkten är belägen.

1.7. I enlighet med artikel 558 § 1 i civillagen är Säljarens garantiansvar för Produkten gentemot Kunden som inte är en konsument utesluten.

2. UTOMRÄTTSLIGA KLAGOMÅLS- OCH PRÖVNINGSFÖRFARANDEN OCH REGLER OM TILLGÅNG TILL DESSA FÖRFARANDEN

2.1. Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist med företag avgörs som regel i domstol.

3. ÅNGERRÄTT

3.1. En konsument som har ingått ett distansavtal får, inom 14 kalenderdagar, frånträda avtalet utan att ange något skäl och utan att ådra sig några kostnader, med undantag för de kostnader som anges i punkt. 8.8 i Föreskrifterna. Att skicka förklaringen före tidsfristen är tillräckligt för att uppfylla den. Ångerförklaringen kan göras t.ex:

  • skriftligen till följande adress: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad;
  • elektroniskt via e-post till: [email protected].

3.2. Ett exempel på ångerblankett ingår i bilaga 2 till lagen om konsumenträttigheter och är dessutom tillgänglig i punkt. 3.11. Policy för returer och reklamationer. Konsumenten kan använda formuläret, men detta är inte obligatoriskt.

3.3. Ångerfristen ska börja löpa:

  • för ett avtal där säljaren levererar produkten och är skyldig att överföra äganderätten (t.ex. försäljningsavtal) – från det att konsumenten eller en av honom/henne angiven tredje part, annan än transportören, tar produkten i besittning, och i händelse av ett avtal som: (1) omfattar ett antal Produkter som levereras separat, i partier eller i delar – från det att den sista Produkten, partiet eller delen tas i besittning, eller (2) omfattar regelbunden leverans av Produkter under en bestämd period – från det att den första Produkten tas i besittning;
  • för andra avtal, från dagen för avtalets ingående.

3.4. Om ett distansavtal frånträds skall avtalet anses inte ha ingåtts.

3.5. Säljaren är skyldig att omedelbart, dock senast inom 14 kalenderdagar från dagen för mottagandet av konsumentens meddelande om frånträde, återbetala till konsumenten alla betalningar som gjorts av konsumenten, inklusive kostnaderna för leverans av Produkten (med undantag för extra kostnader till följd av den leveransmetod som konsumenten valt och som inte är den billigaste vanliga leveransmetoden som finns tillgänglig på Webbplatsen). Säljaren ska återbetala betalningen med samma betalningsmetod som konsumenten använde, såvida inte konsumenten uttryckligen har godkänt en annan återbetalningsmetod som inte medför några kostnader för konsumenten. Om Säljaren inte har erbjudit sig att själv hämta Produkten från konsumenten, kan Säljaren hålla inne återbetalningen av den betalning som mottagits från konsumenten tills den har fått tillbaka Produkten eller konsumenten har tillhandahållit bevis på retur, beroende på vilken händelse som inträffar först.

3.6. Konsumenten är skyldig att omedelbart, dock senast inom 14 kalenderdagar från den dag då avtalet frånträds, returnera Produkten till Säljaren eller överlämna den till en person som Säljaren har bemyndigat att ta emot den, om inte Säljaren har erbjudit sig att själv avhämta Produkten. För att uppfylla tidsfristen är det tillräckligt att skicka tillbaka Produkten innan den löper ut. Konsumenten kan returnera Produkten till följande adress: Fjärrviksvägen 6, 65350 Karlstad.

3.7. Konsumenten är ansvarig för eventuell värdeminskning av Produkten till följd av användning av Produkten utöver vad som är nödvändigt för att fastställa Produktens art, egenskaper och funktion.

3.8. Möjliga kostnader i samband med en konsuments frånträde som konsumenten är skyldig att bära:

  • Om konsumenten har valt ett annat leveranssätt för Produkten än det billigaste vanliga leveranssättet som finns tillgängligt på Webbplatsen, ska Säljaren inte vara skyldig att ersätta konsumenten för de extra kostnader som han/hon ådragit sig.
  • Konsumenten skall bära de direkta kostnaderna för att returnera Produkten.
  • När det gäller en Produkt som är en tjänst, vars utförande har påbörjats – på uttrycklig begäran av konsumenten – innan ångerfristen löpt ut, ska den konsument som utövar sin ångerrätt efter att ha gjort en sådan begäran vara skyldig att betala för det utförande som tillhandahållits fram till ångerfristen. Det belopp som ska betalas ska beräknas i förhållande till vad som har tillhandahållits, med beaktande av det pris eller den ersättning som avtalats i avtalet. Om priset eller ersättningen är för hög, ska grunden för beräkning av beloppet vara prestationens marknadsvärde.

3.9. Konsumentens ångerrätt vid distansavtal gäller inte för avtal:

  • (1) om tillhandahållande av tjänster, om säljaren har utfört tjänsten i sin helhet med uttryckligt samtycke från konsumenten, som innan utförandet påbörjades informerades om att han efter säljarens utförande kommer att förlora rätten att frånträda avtalet; (2) där priset eller ersättningen beror på fluktuationer på finansmarknaden, över vilka säljaren inte har någon kontroll, och som kan inträffa innan tidsfristen för ångerrätt löpt ut; (3) där föremålet för prestationen är en icke-refabricerad produkt, tillverkad enligt konsumentens specifikationer eller för att uppfylla hans individuella behov; (4) där föremålet för prestationen är en produkt som försämras snabbt eller har kort hållbarhetstid; (5) där föremålet för prestationen är en produkt som levereras i förseglad förpackning som av hälso- eller hygienskäl inte kan returneras efter öppnande, om förpackningen har öppnats efter leverans; (6) där föremålet för prestationen är produkter som efter leverans, på grund av sin natur, är oskiljaktigt kombinerade med andra saker; (7) där föremålet för prestationen är alkoholhaltiga drycker, vars pris har överenskommits vid ingåendet av försäljningsavtalet, vars leverans endast kan ske efter 30 dagar och vars värde beror på fluktuationer på marknaden över vilka säljaren inte har någon kontroll; (8) där konsumenten uttryckligen begärt att säljaren ska komma till honom/henne för att utföra brådskande reparation eller underhåll; om säljaren tillhandahåller ytterligare tjänster än de som konsumenten begärt eller levererar andra produkter än reservdelar som är nödvändiga för att utföra reparation eller underhåll, har konsumenten rätt att dra sig ur avtalet med avseende på ytterligare tjänster eller produkter; (9) där föremålet för leveransen är en ljud- eller bildupptagning eller datorprogram som levereras i försluten förpackning om förpackningen öppnas efter leveransen; (10) för tillhandahållande av tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumerationsavtal; (11) som ingås genom en offentlig auktion; (12) för tillhandahållande av boende, annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrning, catering, tjänster relaterade till fritid, underhållning, sport eller kulturella evenemang, om avtalet anger datumet eller perioden för tjänsten; (13) för tillhandahållande av digitalt innehåll som inte är inspelat på ett fysiskt medium om utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen och efter det att säljaren har informerat konsumenten om förlusten av ångerrätten.

Inställningar för kakor

Du kan acceptera, justera eller avvisa användningen av alla cookies och liknande tekniker. Du kan göra detaljerade val med hjälp av alternativen nedan. Du kan när som helst ändra dina inställningar.